ابداع پرینتر 3 بعدی برای تولید سلولهای پانکراس

12 دسامبر 2017- محققان می‌گویند: یک چاپگر 3 بعدی برای کمک به افراد مبتلا به دیابت نوع 1 تولید شده است که می‌تواند به حل یکی از چالش‌های بزرگ بالینی در پیوند سلولهای جزایر کمک کند.

یک چاپگر سه بعدی سلولهای قابل پیوند جزایر پانکراس(PICT) توسط محققان استرالیایی تولید و به بیمارستان سلطنتی ادلاید (RAH) اهدا شد. این اولین بیمارستان در استرالیا است که چنین تکنولوژی پیشرفته‌ای را در اختیار دارد.

 در حال حاضر، پیوند سلولهای جزایر از اهدا کنندگان انسانی تنها برای افرادی که دچار مشکلات شدید سلامت به دلیل ابتلا به دیابت نوع 1 هستند، صورت می گیرد، اما همیشه خطر رد سلولهای پیوند شده وجود دارد.

 به منظور حل این معضل، یک تیم تحقیقاتی از مرکز تحقیقات عالی علوم الکترومتریال (ACES) در دانشگاه Wollongong، با ضمیمه کردن micro-valve ink jet dropping به کیت پرینتر 3 بعدی، به تولید یک ارگانوئید سفارشی از سلولهای بتا کمک کردند. در طول این فرایند از سلولهای فرد گیرنده نیز استفاده  می‌شود.

به گفته‌‌ی مدیر بخش پیوند کلیه و جزایر پانکراس در بیمارستان سلطنتی آدلاید، پرفسور Toby Coates: این فرایند به ما اجازه می‌دهد تا بطور همزمان از چندین ماده‌ی بیولوژیکی استفاده کرده و امکان تولید ارگانهای سفارشی را برای ما فراهم می‌کند.

پرفسور Coatesمی‌گوید: پرینتر PICTامکان تولید ارگانهای سفارشی که مخلوطی از سلولهای  اهدا کننده و سلولهای فرد گیرنده است را در یک ساختار 3 بعدی منحصر به فرد، برای تولید یک  ارگانوئید کامپوزیتی کاملاً جدید برای پیوندهای آزمایشی فراهم کرده است.

پرفسور Gordon Wallace، مدیر اجرایی ACES و مدیر ANFF Materials گفت: مرکز ACESدر دانشگاه Wollongong، یک شبکه‌ی تحقیقات بالینی مشترک را تشکیل داده است که ما را قادر می‌سازد تا برای چالش‌های کلیدی بزرگ در زمینه ی پیوند سلولها، راه‌حل‌های عملی بوسیله‌ی چاپگر 3 بعدی ارائه دهیم. ما با همکاری تیم پرفسور Coates در بیمارستان سلطنتی آدلاید، قصد داریم تا پیوند سلولهای جزایر را از طریق اینکپسولیشن سلولهای جزایر اهداء شده در یک ساختار 3 بعدی چاپ شده برای محافظت از این سلولها در هنگام پیوند و پس از آن بهبود بخشیم.

تغییرات و اصلاحات بیشتری بر روی این چاپگر سه بعدی در حال انجام است که بودجه‌ی آن توسط شورای تحقیقات استرالیا (LIEF) تأمین می‌شود.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/dec/pioneering-pancreatic-cell-3d-printer-developed-98540785.htmlدیر بخش پیوند کلیه و جزایر پانکراس دربیمارستان سلطنتی آدلاید، پرفسور ول یال (شکلات شدیدسلامت  به دلیل دیابت نوع 1 شده‌اند گ بال